江戸時代後期の浮世絵師、葛飾北斎の「神奈川沖浪裏」は欧米で最も知られている日本画と言われています。北斎は浮世絵だけでなく、肉筆画も残しています。
先日出張の帰りに京都に立ち寄り、建仁寺で開催されていた特別展「スミソニアン国立アジア美術館の名宝」を見てきました。米国ワシントンD.C.にあるスミソニアン美術館に、実業家だったチャールズ・ラング・フリーア氏が収集した世界屈指の日本美術コレクションがあります。フリーア氏の遺言でこのコレクションは門外不出となっており、実物は現地でしか見ることはできません。今回、キヤノンの高精細技術でフリーアコレクションの実物を撮影、それを高精細技術のプリンターで印刷し繋ぎ合わせたものが建仁寺内に展示されていました。
私が行ったときは、北斎の肉筆画を中心に15点ほどが展示されていました。どの作品も実物かと思ってしまうほど(実物を見たわけではないですが…)、見事に精巧な仕上がりでした。
特に北斎の肉筆画は、怖いほどに完成された構図、美しい色合い、見る人にも緊張感が伝わってくるような繊細な筆遣いで、ただただ圧倒されるばかりでした。フリーアコレクションには北斎だけでも約100点の作品が所蔵されているそうです。
今となっては不可能ですが、これらの「門外不出」の作品群が海を渡らずに、日本のどこかの美術館で常設鑑賞されていたらどんなに良かっただろう、日本独自の美しさを見ることができる場所になったのに、と思わずにはいられませんでした。
フーリアコレクションといえば、2020年に小学館の「和樂」という雑誌でこの門外不出の日本画コレクションとハイジュエラーとの競演「日本美術とハイジュエリー美しき奇跡の邂逅」という人気のシリーズがありました。ブルガリ、ヴァンクリーフ、ハリーウィンストンなどトップジュエラーと日本画との競演が続き、2020年2,3月合併号にて狩野山楽の桜の屏風絵とともにOKURADO「桜花」コレクションがシリーズの最終回を飾らせていただきました。
これは担当編集者の方に、桜のジュエリーならばOKURADOの「桜花」コレクションを、とご指名をただき実現したもので、販売済みのもの(お客様から撮影用にお借りしました)も含め4点計6ページの特集となりました。
大倉堂 OKURADO
大倉仁
Freer Collection
The late Edo period ukiyo-e artist Katsushika Hokusai’s “The Great Wave” is said to be the best known Japanese painting in the West. Hokusai left not only ukiyo-e but also hand paintings.
On my way back from a business trip the other day, I stopped by Kyoto to see the special exhibition “Masterpieces from the Smithsonian National Museum of Asian Art” at Kenninji Temple. The Smithsonian Institution, located in Washington D.C., has one of the world’s finest collections of Japanese art, which was acquired by Charles Lang Freer, a businessman. The collection is not allowed to be seen outside of the museum, and the actual pieces can only be viewed locally. Canon’s high-definition technology was used to photograph the actual Freer collection, which was then printed by a high-definition printer and displayed in the Kenninji temple.
When I visited there, about 15 pieces of Hokusai’s paintings were on display.
Each piece was so beautifully elaborate that you would think it was real (not that I saw the real thing, but…). The Hokusai’s paintings in particular were simply overwhelming, with their frighteningly perfect compositions, beautiful colors, and delicate brushwork that conveyed a sense of tension even to the viewer.
The Freer Collection has about 100 works of Hokusai alone.
I couldn’t help but think how nice it would have been if these “never-to-be-seen-before” works had not crossed the ocean and had been permanently displayed in a museum somewhere in Japan, where we could have seen their unique Japanese beauty.
Speaking of the Furia Collection, in 2020, Shogakukan’s “Waraku” magazine published a popular series titled “Japanese Art and High Jewelry: Encounter of Beautiful Miracles” in which this collection of Japanese paintings, which had never been shown outside of Japan, competed with high jewelers. The series continued with the competition between top jewelers such as Bulgari, Van Cleef, and Harry Winston and Japanese paintings, and in the February/March 2020 issue, OKURADO’s “Cherry Blossom” collection was featured in the final issue of the series along with a cherry blossom folding screen painting by Kano Sanraku.
The editor in charge of the project asked OKURADO to feature the OKURADO ” Cherry Blossom ” collection of cherry blossom jewelry, including some already sold (borrowed from customers for the photo shoot), for a total of six pages.
Hitoshi Okura
OKURADO